دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با فناوری ایرانی؛

روند درمان تنبلی چشم آسان شد

روند درمان تنبلی چشم آسان شد
فناوران ایرانی موفق به طراحی و ساخت محصولی نوین براساس تکنولوژی واقعیت مجازی، هوش مصنوعی و با استفاده از شیوه‌های بازی درمانی (با تکیه بر بازی و انیمیشن) شدند که روند درمان تنبلی چشم (آمبلیوپی) کودکان را آسان و جذاب می‌کند.
کد خبر : 919659

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، آریانا سلطانی، مدیر توسعه کسب و کار یک استارت‌آپ در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، با بیان این‌که آمبلیوپی (تنبلی چشم) یکی از بیماری‌هایی است که روند درمانی دشواری دارد، اما با این محصول تنها با یک ساعت استفاده روزانه در منزل روند درمان این عارضه چشمی در کودکان آسان‌تر و جذاب‌تر می‌شود، اظهار کرد: این روش‌ها به‌علت تکیه بر بازی‌ها و انیمیشن‌ها به کودک برای تکمیل درمان خود اشتیاق بیشتری می‌دهد.

وی ادامه داد: ما در این تیم استارت‌آپی امکان تهیه گزارش دوره‌ای از مدت زمان استفاده کودک و میزان پیشرفت در انجام مراحل درمان را برای پزشک معالج و خانواده فراهم می‌کند، و این راه حل باعث کاهش زمان معاینه و تسهیل فرآیند درمان بیمار برای پزشک می‌شود.

این مدیر شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم فناوری دانشگاه تهران افزود: علاوه‌بر این با ارائه محتوا‌های آموزشی و مشاوره‌های تخصصی به خانواده‌ها به آنها کمک می‌کند تا با برخورد صحیح با فرزندانشان، سرعت و سهولت درمان کودکان افزایش یابد.

الزام نصب اپلیکیشن سایکلاپس در تلفن همراه هوشمند

سلطانی، درباره نحوه استفاده از این محصول فناوران ایرانی گفت: به‌منظور استفاده از فرآیند درمان خانواده ها پس از تهیه بسته درمانی، باید اپلیکیشن سایکلاپس را در تلفن همراه هوشمند خود نصب کرده و پس از انتخاب بازی ها و انیمیشن های دلخواه، تلفن همراه را در داخل عینک واقعیت مجازی قرار داده، روی صورت کودک قرار دهند و روند درمان را آغاز کنند. این فرآیند پیشنهادی سایکلاپس جذاب، آسان و بدون هیچ گونه اثر جانبی است.

وی توضیح داد که بر اساس نتایج پژوهش‌ها، محصول مشابه سایکلاپس در ایالات متحده آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی در دسترس است، اما به‌صورت کلینیکی مورد استفاده قرار گرفته و در دسترس خانواده‌ها نیست. محصول سایکلاپس علاوه‌بر قیمت بسیار پایین‌تر در بازار داخلی مزیت‌های زیادی را ایجاد کرده است.

مدیر توسعه کسب و کار این استارت‌آپ این شرکت دانش‌بنیان، درباره نوآوری‌های به‌کار رفته در این محصول ایران‌ساخت خاطرنشان کرد: با توجه به مشخصات در نظر گرفته شده، سایکلاپس در محصول پیشنهادی خود، بازی و انیمیشن را به‌صورت هم‌زمان ارائه می کند در صورتی که نمونه مشابه تنها از بازی‌ها بهره می‌گیرد. 

توانایی در تشخیص و کنترل روند بهبود تنبلی چشم

سلطانی افزود: همچنین سایکلاپس با برخورداری از هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده ها، توانایی تشخیص تنبلی چشم و کنترل روند بهبود تنبلی چشم را نیز دارد. افزون‌بر آن این سایکلاپس محتوا‌های آموزشی برای خانواده ها نیز به-همراه دارد و در نهایت سایکلاپس با طراحی و ساخت عینک های واقعیت مجازی در زمینه تهیه این عینک ها نیز به خودکفایی رسیده است. 

وی با بیان این‌که دستگاه سایکلاپس پس از معاینه بیمار و تشخیص توسط متخصصان در اختیار والدین قرار می‌گیرد و امکان استفاده در منزل را دارد، افزود:، اما بیماران تنها از طریق متخصص امکان تهیه آن را دارند.

این مدیر شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم فناوری دانشگاه تهران، ادامه داد: بهترین و موثرین بازه سنی استفاده از دستگاه سایکلاپس از ۴ تا ۱۵ سال است، که استفاده دستگاه در سنین بالاتر در حال طی کردن کارآزمایی بالینی است.

سلطانی با بیان این‌که اغلب اوقات افراد به‌علت سخت و طولانی بودن روند درمان، از درمان بیماری خود ناامید می‌شوند، در ادامه خاطرنشان کرد: از این‌رو روند درمان نیمه‌کاره رها می‌شود که این موضوع به‌خصوص در کودکان باعث می‌شود تا با مشکلات دشوارتری در آینده روبرو شوند. 

آمبلیوپی بیماری با روند درمانی دشوار

وی، آمبلیوپی (تنبلی چشم) را یکی از بیماری‌هایی دانست که روند درمانی دشواری دارد و در ادامه تصریح کرد: از جمله این دشواری‌ها می‌توان به زمان‌بر بودن، آسیب دیدن بینایی چشم سالم و بستن پد‌های چشمی به مدت ۴تا۶ ساعت در روز اشاره کرد. 

مدیر توسعه کسب و کار این استارت‌آپ این شرکت دانش‌بنیان، گفت: این موارد باعث نداشتن تمایل کودک به تکمیل فرآیند درمان و گاهی اوقات قطع روند درمان تنبلی چشم در آنها می‌شود که این موضوع خطراتی، چون نابینایی را برای آنها به همراه دارد.

سلطانی با بیان این‌که درمان نکردن این بیماری در سنین پایین اثرات روانی مانند گوشه‌گیری و مشکلات جدی در تحصیل را به‌همراه دارد، افزود: از سوی دیگر خانواده‌هایی که با این مشکل روبرو هستند، آگاهی کامل نسبت به این بیماری را ندارند و اغلب با برخورد نادرست با کودکان باعث ایجاد حس سرخوردگی در آنها می‌شوند. 

وی یادآور شد: یکی دیگر از نیاز‌های اساسی که در روند درمان تنبلی چشم وجود دارد، لزوم انجام تمرینات بینایی به‌صورت روزانه و مستمر توسط کودک است که این موضوع مستلزم مراجعه حضوری خانواده‌ها به درمانگاه‌ها و در نتیجه باعث صرف زمان و هزینه زیاد برای درمان می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته